Seilservice AS

Innhold

Når det kommer til seiling er det mange forskjellige måter å styre seilbåten på. De fleste tror bare det er et stort ratt, men det er faktisk flere alternativer.

Noen seilbåter har to ratt. Hvorfor det? En av grunnene er forbedring av sikt. Når seilbåten krenger, vil det ene rattet være på den le-side med minimal sikt. Kapteinen kan da bytte ratt å få mye bedre sikt til å styre seilbåten. 

Ved å bevege seg til lo-side, flytter han/hun også vekten til lo-side av seilbåten. Dette vil bidra til mindre krenging. 

To ratt gir også mer kontroll. Svingene er mye raskere og mer stabile sammenlignet med et enkelt ratt. 

Seilbåter har ikke alltid to ratt, det er ikke nødvendig men utrolig beleilig. Ratt er heller ikke den eneste måten å styre en seilbåt på, i denne artikkelen skal vi gå gjennom flere. Både vanlige og uvanlige metoder. 

Autopiloter gjør en god jobb med å holde stø kurs under lette til moderate forhold. Når de er koblet til en GPS vil det spare drivstoff og få deg raskere til destinasjonen. De mest vanlige autopilotene er:

1. Rorkultpilot

Rorkulten er et langt trehåndtak som styrer roret. De er mest vanlige på små seilbåter, gamle lette motorbåter og påhengsmotorer. For å betjene den må du skyve den i motsatt retning som du har tenkt å svinge. Dette pleide å være en veldig vanlig måte å styre en seilbåt på. Rorkult har et alternativ for autopilot med en rorkultpilot. Dette er en alt-i-ett-enhet som inkluderer en grunnleggende kursdatamaskin, kompass og kontrollpad. Rorkultpiloter kan også kommunisere med ulike komponenter om bord. Den vil automatisk bevege rorkulten frem og tilbake for å holde kursen.

2. Vindror

Et vindror er montert på baksiden av cockpiten og styrer roret. Når båten beveger seg ut av kurs vil vinden treffe vindroret, som flytter roret tilbake på kurs. Det er ikke behov for strøm. Noe som gjør det til et ganske pålitelig alternativ. Den kan enten brukes alene eller sammen med en autopilot for å hjelpe med styring.

3. Autopilot for ratt

Disse har en motor på dekk, noe som gjør dem til et mer kostnadseffektivt alternativ med relativt enkel installasjon. Denne autopiloten kan ikke bruke en rorvinkelsensor, dette vil påvirke kursholding.

4. Pilotkontrollere

Dette området har hatt en enorm utvikling og betydelige forbedringer i kursholding. Kontrolleren kommuniserer med ulike sensorer som måler dreie, stigning og krengning, i tillegg har den en innebygd gyro.

Den er designet for å forenkle bruken der det er mulig. Mye av oppsettet er automatisert, og det er som regel ingen justerbare innstillinger utover tre forskjellige moduser.

Komponenter

Autopiloter styrer seilbåten din basert på informasjonen de mottar fra andre kilder. Jo mer komplisert autopiloten din er, desto flere kilder kan den bruke for å veilede båten så nøyaktig som mulig. Det er en forvirrende rekke alternativer tilgjengelig for autopilotsystemer, som kan gjøre det vanskelig å velge det beste for seilbåten din. Her er noen av alternativene:

  1. Rorsensor overvåker rorposisjonen. Den lar autopiloten vite hvor roret er posisjonert til enhver tid. Den hjelper å unngå unødvendig slitasje og belastning på autopilotsystemet ved å fjerne trykk på roret når det er stoppet til venstre eller høyre.
  1. Gyro lar autopiloten din vite hvordan seilbåten beveger seg og hvilken vinkel den er i. Resultatet er at båten beveger seg mye mindre i bølgene, som gir et vesentlig forbedret komfortnivå ombord.
  1. Speedometer lar autopiloten vite hastigheten til enhver tid.
  2. GPS-sporing. Dette er en av de vanligste komponentene og har en stor variasjon av tjenester tilknyttet. Du kan velge mellom bærbar gps eller innebygd. De mer avanserte gir deg alt fra overvåkning av temperatur, seilbåtens batteristatus til et innebygd alarmsystem. GPS lar autopiloten konstant justere retningen i henhold til hvor den er i verden.

Blande forskjellige merker?

Produkter fra forskjellige leverandører vil snakke med hverandre, men det er fornuftig å begrense variasjonen så langt som mulig for å unngå problemer. Sjekk ut spesifikasjoner for å se om det er begrensninger.

Autopilot over og under dekk

Det finnes et par forskjellige typer autopiloter, over dekk og under dekk. Autopiloter under dekk vil ha drivmotoren som beveger roret tilsvarende. De er montert i seilbåtens skrog nær styremekanismen. Med dette oppsettet trenger du en autopilotkontroller montert et sted i cockpiten for å sette autopiloten på riktig kurs.

Hvis du går med en autopilot over dekk, vil den være mye lettere å få tilgang til og sannsynligvis ha kontrolleren innebygd i den. Et eksempel på dette er rorkult autopilot. Autopiloten har kontrolleren innebygd for å sette kursen. 

Hva er en katamaran?

Katamaraner er stadig mer populære for seiling og kommersiell bruk, men hva skiller dem fra monoskrog og andre flerskrog? En katamaran er en båt med

Les mer »

Fantastiske steder å seile

Planlegger du en charterferie eller en reise med egen seilbåt? Fra øyene i Hellas til Australias Whitsunday Islands, det fargerike Karibien til dramatiske Patagonia, disse

Les mer »
Et stort hvitt trekantseil på en flott sommersdag, ute på havet.

Hva er et trekantseil?

Hva er fordelen med et trekantet seil? Tidlig fant man ut at trekantseil gjorde det enklere å seile med vinden inn fra siden. Dette bedret

Les mer »

Hva er en seilbåt?

En seilbåt eller yacht er en båt som har seil. Vinden blåser mot seilene, og skyver båten gjennom vannet. Ordet dekker mange typer båter, fra

Les mer »