Seil

20+ år

ERFARING

Teknologi

Verdensledende

OneSails

INTERNASJONALT NETTVERK

Seilservice leverer skreddersydde seil i topp kvalitet, utviklet med moderne teknologi for maksimal ytelse, slitestyrke og formstabilitet. Med lette og holdbare materialer får du seil som gjør båten raskere, mer responsiv og enklere å håndtere – enten du seiler for konkurranse eller fritid.

Seil fra OneSails

Hovedfokuset i OneSails er å levere førsteklasses produkter og service. Med et solid team av eksperter og et globalt nettverk av serviceloft kan vi alltid sikre topp kvalitet. Uansett hvor du befinner deg, er hjelp aldri langt unna. Regelmessig vedlikehold forlenger seilenes levetid, og OneSails tilbyr alt fra inspeksjon og reparasjon til oppgraderinger, trygg lagring og global support.

Smartere seil

Med moderne materialer og innovative konstruksjoner gir dagens seil bedre ytelse, holdbarhet og håndtering for alle typer båter.

OneSails 4T Forte

I 2007 introduserte OneSails de første kontinuerlige fiberseilene bygget uten bruk av lim, noe som eliminerte en viktig del av delamineringsproblemene. OneSails har nå tatt et skritt videre ved å introdusere 4T FORTE™-membranet laget av en eksklusiv Multi Micro Structure (MMS™)-teknologi. Slike seil holder lenge og er resirkulerbare.

‘Green Sails‘ – sertifisert ISO 14040. 4T FORTE™ er de første «grønne seilene». Membranet og produksjonen er tilpasset etter høyeste standarder når det gjelder miljøpåvirkning og resirkulerbare alternativer. Lim og løsemidler er erstattet av en varme støpeprosess og seilmembranet er 100 % resirkulerbart i en standard avfall separering prosess.

FAQ

Nei, det gjør vi ikke. Det krever et stort lager å oppbevare brukte seil og det er svært sjelden seil passer andre båter. Det kan også være at brukte seil har feil og mangler som er kostbare å reparere.

Riggen og skinnene/festepunktene på båten begrenser størrelsen på seilene. Seil for regatta er ofte litt større enn seil til turseiling. Turseilere har gjerne få seil mens regattaseilere har flere og kan derfor seile med riktig størrelse til enhver tid. For turseilere handler det gjerne mer om komfort, trygghet og sikkerhet. Derfor vil en som seiler mye på havet, gjerne ha mindre seil enn en som seiler mest i en fjord eller innaskjærs.

Vi sjekker seilet ditt gratis og gir deg et estimat for hva det vil koste å reparere. Ønsker du ikke å gjøre noe med seilet, skal du heller ikke betale for det. For at vi skal kunne vurdere seilet, må vi ha det levert. Vi kan da også måle seilet for å gi en pris på et nytt seil.

Seil er dessverre ikke lett å resirkulere og må i de fleste tilfeller sorteres i restavfall. MEN, OneSails har som eneste seilmaker gruppe i verden en ISO sertifisert patent på 100% resirkulerbar seilmembran 4T Forte. Det betyr at når seilet skal til gjenvinning er det selve duken som skal resirkuleres. Alle deler demonteres og duken leveres til en godkjent fasilitet. Vi har gjennomført dette på seil og fått fine produkter tilbake.

Hvis målene er relativt like, kan det være mulig. Det er mange detaljer som skal stemme for at et seil skal passe en annen båt. Sjekk fasongen på seilet, er det gammelt og utblåst, vil det kanskje ikke lønne seg.

Svarte seil kan være kult og hvite kan være elegant. Hvilken farge seilene har betyr ofte ikke så mye for funksjonen. I stor grad er regattaseil svarte. Det sorte laget er som oftest et tynt lag med farget duk. Bak duken kan det være alt fra polyester til Kevlar, carbon, Dyneema, Vectran eller en en kombinasjon av disse. Kjøper du et nytt seil, går det ofte an å velge hvit, grå eller sorte seil. Ønsker man en egen farge utenom dette, må man ofte betale mye mer fordi det må spesialproduseres.

Et forseil får mer “juling” enn et storseil. Storseilet er festet til mast og bom, i tillegg har det ofte spiler som stabiliserer seilet. Mens et forseil er kun festet til forstaget (med unntak av flyvende forseil). Derfor vil vi anbefale å investere mer i et forseil siden storseilet sannsynligvis vil holde lengre.

Veldig ofte kan dette skyldes at genoa/fokkefallet snurrer rundt forstaget når man ruller inn seilet. Eller kanskje bruker man feil fall. Dette resulterer i at det blir tungt å rulle inn seilet. Ser man ikke dette og bruker vinsjen for å rulle inn seilet, vil det ofte gå utover vaieren på forstaget. Vi kaller det for en “halyard wrap” eller at fallet har snurret seg rundt forstaget. Om du ikke ser toppen av forstaget, kan det være lurt å sjekke fallet om det er slitt i enden hvor det er knyttet/sjaklet til svivelen på rullesystemet (toppen av seilet). Dette må man fikse umiddelbart, siden det kan resultere i et mastehavari (forstaget ryker).
Noen eldre franske rullesystemer, kan også lide av at lageret på svivelen er slitt. Da må hele svivelen byttes.

Seilduk strekker seg, noen duker mer enn andre. Men i noen tilfeller kan seilet ha en feil kurve i forhold til mast eller riggen. Dette kan en seilmaker gjøre noe med.

Vi kan hjelpe deg å lage et oppsett på riktige seil, effektivisere båten i forhold til riktig utstyr og tauverk. Er man shorthand seiler vil man i stor grad begrense mengden seil og sørege for at seilene er optimalisert for formålet.

Ja, vi er registrerte seilmålere og kan ta ta denne jobben. Seilet blir lagt inn i NOR Rating og registrert.

Først og fremst støtter du en liten bransje i Norge som lever av produksjon og service på seil lokalt. Men du har også større trygghet for at seilet passer og er tilpasset båten din. Seil er skreddersøm og det er mange detaljer som skal stemme. Skulle det være noe som ikke er riktig, vil du spare tid og penger på å bruke en norsk seilmaker. Vi i OneSails har internasjonal garanti, det vil si at du skal kunne henvende deg hvor som helst i verden hvor det er en representant, hvis det skulle være problemer med seilet innenfor garantitiden.