Yngling er en seilbåt designet av den norske båtkonstruktøren Jan Herman Linge. Seilbåten er en one-design racer og ble bygget i 1967. One-design er en form for racing hvor alle båter er nærmere identiske eller veldig like i design. Disse båtene racer mot hverandre uten handicapberegninger. Vinneren er den første som krysser målstreken.
De som er kjent med Soling vil umiddelbart gjenkjenne Yngling som en “mini-Soling”, en beskrivelse som er ganske treffende. Ynglingen har trent mange av verdens beste Soling-seilere og kan kjøres effektivt av yngre, lettere, mindre- erfarne mannskaper.
Historie om Yngling
Den første ideen var å designe og bygge en liten kjølbåt for sønnen Øyvind, som på den tid var 14 år gammel. Derav navnet yngling som betyr ung. Dette var i 1967, like etter at Solingen hadde vært gjennom IYRU-prøvene i Keil og Travemünde (Tidligere International Sailing Federation).
«Ynglingen har ganske forskjellige proporsjoner med bredere dekksbredde, høyere fribord med mer rene, fyldigere kroppslinjer, osv. men hun er en hyggelig «lillesøster» av OL-klassen Soling» (Jan Herman Linge, 1987).
Ved å beholde de fleste av egenskapene var intensjonen å skape en mindre, lettere båt som er enklere å håndtere, og kan være en one-design kjølbåt for juniorer samt en passende rekruttering båt for Soling. Klassereglene ble helt fra begynnelsen gjort svært restriktive når det gjelder utstyr og seil. For å håndheve one-designprinsippet, skulle alle produksjonsformer osv. leveres fra én enkelt forsyningskilde.
Det ble bygget plugger og støpeformer på Bringsværds verft i løpet av vinteren 1967 – 1968, og de første syv båtene seilte i 1968-sesongen. Fem av disse deltok i den nasjonale hovedregattaen, og de gjorde et så godt inntrykk at bestillinger begynte å rase inn. I senere tid har kjølbåten vært gjennom utallige mesterskap.
Produksjon av Yngling
Yngling ble bygget i ulike deler av verden, bla. Abbott Boats i Canada, Jibetech i USA og Petticrows i Storbritannia. Den er fortsatt i produksjon hos Mader Bootswerft i Tyskland og Børresen Bådebyggeri i Danmark.
Design
Yngling er en racer kjølbåt, hovedsakelig bygget av glassfiber. Den har en brøkdelsrigg med profiler i aluminium, en brøkdelsrigg på en seilbåt består av et forseil som ikke når helt til toppen av masten. Skroget har et hevet negativt akterspeil, et internt montert ror av spadetypen kontrollert av en rorkult og en fast finnekjøl. Yngling har et lite overbygg for oppbevaring. Komplette spesifikasjoner kan sees her.
Driftshistorie
Yngling-designet er støttet av International Yngling Association, med klubber i Østerrike, Belgia, Tyskland, Norge, Sveits, Danmark, Nederland, Sverige, USA og Australia.
Yngling er designet for å seile med tre personer. Optimal mannskapsvekt er 225 kg.
Seilbåten fikk ISAF internasjonal status i 1979 og ble valgt som den olympiske kvinnekjølbåten for sommer-OL 2004 og 2008. Yngling ble erstattet av Elliott 6m for sommer-OL i London 2012.
I en anmeldelse fra 1994 skrev Richard Sherwood, «Jan Linge also designed the larger Soling, and the lines are very similar … The Yngling is highly stable, with a beam-to-waterline ratio of .37 and with 50 percent of the weight in ballast. It is unsinkable, with foam-filled tanks. Sail area is not large, so that the boat may be sailed by younger sailors. While one-design rules are strict, every effort has been made to keep the cost of allowable modifications down.»
Ønsker du vedlikehold på rigg og seil? Ta kontakt i dag for et uforpliktende tilbud!