Katamaraner er stadig mer populære for seiling og kommersiell bruk, men hva skiller dem fra monoskrog og andre flerskrog?
En katamaran er en båt med to like store skrog plassert på hver sin side. De drives av motorer, seil eller begge deler. De er kjent for effektivitet og hastighet. Katamaraner er den vanligste typen flerskrogsbåt.
I denne artikkelen vil vi gå over egenskapene til katamaraner og hvordan man skiller dem fra andre typer båter. I tillegg vil vi dekke fordelene og ulempene med katamaraner og sammenligne dem med trimaraner og monoskorg. Vi vil også gå over de vanligste typene katamaraner og deres bruk.
Hvordan oppdage en katamaran
Det er enkelt å oppdage en katamaran, bare se på skrogene. Katamaraner har to skrog, ett på hver side. Og et relativt stort gap mellom dem hvor du kan se lys i den andre enden. Katamaraner er forskjellige fra trimaraner, som har et ekstra skrog mellom de to ytre skrogene.
Hvordan fungerer katamaraner?
Prinsippet bak katamaranen er enkelt. Katamaraner fordeler vekten mellom skrog på hver side, mens monoskrog kun fordeler vekten på ett skrog.
Katamaran mot monoskorg
Katamaraner er enkle å skille fra monoskrog. Et monoskrog er bare en tradisjonell båt med enkeltskrog. De aller fleste båter og skip er monoskrog. Katamaraner har to skrog, som vanligvis er slanke og smale. Dette gir katamaraner flere fordeler. Den første er hastighet. Katamaraner produserer mindre luftmotstand enn monoskrog og kan dermed oppnå høyere hastigheter. Katamaraner kan gå dobbelt så fort som lignende monoskrog. I tillegg bruker de mindre drivstoff.
Ulempene med katamaraner
Ulempene med katamaraner begrenser bruken til kommersielle nisjeapplikasjoner og velstående yachter. Hva er ulempene med to skrog? Katamaraner er ikke like responsive som monoskrog. Det er noen unntak fra denne regelen, men for det meste vil du få mye mer respons fra en enkeltskrogsbåt. Katamaraner kan noen ganger være dobbelt så brede som en tilsvarende monoskrog seilbåt, noe som kan begrense muligheter for båtplasser.
Den siste store ulempen med katamaraner er en konsekvens av deres stabilitet. Tradisjonelle fullkjølseilbåter med monoskrog har et svært lavt tyngdepunkt, noe som får dem til å kantre i kraftig sjø. De er derimot enklere å vende rundt igjen. Katamaraner har et høyere tyngdepunkt, som et resultat av dette er seilbåten vanskeligere å kantre. Selv om det er mindre sannsynlig at katamaraner kantrer er de mye vanskeligere å vende rundt igjen.
Katamaran vs Trimaran
Katamaraner og trimaraner har svært forskjellige design og ytelsesspesifikasjoner. Trimaraner har tre skrog, mens katamaraner har to. Trimaraner ligner mye på katamaraner fra siden, men et raskt blikk på baugen eller hekken skiller dem raskt fra hverandre. Trimaraner er raskere enn katamaraner fordi de fordeler vekten over tre skrog i stedet for to. Katamaraner er i de fleste tilfeller mye rimeligere å bygge og vedlikeholde. De har ofte romsligere lugarer på grunn av deres større skrog.
Typer katamaraner
Det finnes mange typer katamaraner, og deres bruk varierer mye. Katamaranen er en av de eldste og mest nyttige skrogtypene. Noen varianter har vært brukt i tusenvis av år. Her er de vanligste typene katamaranbåter og deres bruksområder.
Seilkatamaraner
Seilkatamaraner kommer i mange former og størrelser. Seilkatamaraner som brukes i regattaer er kjent for sin hastighet og stabilitet. De største seilkatamaranene er romslige og stabile fartøyer som er i stand til seriøs offshoreseiling.
Kraftkatamaraner
Kraftkatamaraner har en enda større variasjon enn seilkatamaraner. Disse fartøyene brukes til alt fra festplattformer til ferger og patruljebåter. Katamaraner er mye mer effektive enn de fleste skrogtyper, da de har mindre luftmotstand i forhold til størrelsen. I tillegg kan du bygge en mye større katamaran med mindre materiale.
Militære og kommersielle katamaraner
Selv militæret har funnet en bruk for katamaranskroget. Skjoldklassen er en korvette og er de raskeste marinefartøyene i verden. Kraftkatamaraner brukes også som patrulje- og bruksbåter i mye mindre skala, med enten påhengs, eller innenbordsmotorer. Staten Texas bruker katamaraner for å patruljere grunne elver og innsjøer.
Husbåt
Husbåter bruker ikke alltid skrogtypen til en katamaran, men den tilbys som regel av produsentene. De er bedre egnet for å navigere på grunt vann i forhold til monoskrog. Disse fartøyene kan bære mer vekt på tvers av sine to skrog og tilby økt stabilitet. Husbåt har som regel ikke seil.
Hvorfor er ikke katamaraner mer vanlig?
Til syvende og sist kommer det ned til økonomi, ettersom båter og skip med monoskrog er billigere å bygge. I tillegg har katamaraner en distinkt begrensing. Monoskrog har mye lagringsplass i skroget og kan frakte mye mer på en større skala.