Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the rocket domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/u871322716/domains/seilservice.no/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the limit-login-attempts-reloaded domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/u871322716/domains/seilservice.no/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Hva er en seilbåt? - Seilservice AS
Seilservice logo

Hva er en seilbåt?

Innhold

En seilbåt eller yacht er en båt som har seil. Vinden blåser mot seilene, og skyver båten gjennom vannet. Ordet dekker mange typer båter, fra små seilbrett til store seilskuter. Vanligvis har en seilbåt to seil: et storseil og et forseil eller fokk. Når vinden blåser bakfra kan det brukes et ekstra seil, en spinnaker eller en asymmetrisk spinnaker.

Typer

Et stort antall seilbåter kan skilles ut etter størrelse, skrogkonfigurasjon, kjøltype, formål og konfigurasjon av master, og seilplan. Populære monoskrog-design inkluderer:

Kjølbåt

Kjølen er et fast vedheng på bunnen av skroget som gir sideveis motstand som trengs for å motvirke vindens kraft på seilene. Kjølen bærer også ballast, vanligvis jern eller bly. På en moderne båt er kjølen formet som en flyvinge for å generere løft. Dette hjelper seilbåten å seile nærmere vinden.

En kjølbåt er vanligvis større enn 20 fot og kan være like stor som en megayacht på 200 fot. En båt mindre enn 20 fot uten kjøl omtales som en jolle. 

Bilde av fire seilbåter. Dette er en seilbåt som kalles for kjølbåt.

Jolle

En jolle er en liten åpen seilbåt som vanligvis brukes til seiltrening. De er populære for nybegynnere for deres enkle betjening og minimalt vedlikehold. De har tre (eller færre) seil: storseil, fokk og spinnaker/asymmetrisk spinnaker.

Joller er som regel under 20 fot. Den har heller ikke en kjøl. Dette gjør joller mer manøvrerbare, raskere å akselerere og mer responsive.

Ketch

En ketch er en to-mast seilbåt som ligner på en yawl. Stormasten er kortere enn på en-master (sloop), og mesanmasten er kortere enn stormasten. En ketch har vanligvis et trekantet mesanseil og et trekantet forseil.

Yawl

En yawl ligner på en ketch men har en kortere mesanmast bak roret. Dette er mer for å balansere roret i stedet for fremdrift. Dersom mesanmasten er plassert frem for rorstammen kalles det en ketch.

Skonnert

En skonnert har et minimum av 2 master: hovedmasten og formasten. En skonnert kan ha opptil 6 eller 7 master, noe som gjør den til den største av enkeltskrogsbåtene. Hovedmasten vil alltid være plassert lengst akter (bak). På en 2-mastet skonnert vil mastene enten være like store, eller formasten være mindre. Mange moderne skonnerter er Bermudarigget. Bermudarigg er den typiske konfigurasjonen for de fleste moderne seilbåter. 

Sloop

Den vanligste seilbåten er sloop. Seilbåten har en mast og to seil, typisk et Bermudarigget hovedseil og et forseil. Denne enkle konfigurasjonen er veldig effektiv for seiling i vinden.

Skrog

Tradisjonelle seilbåter er monoskrog, men flerskrogs katamaraner og trimaraner blir stadig mer populære. Monoskorg er generelt avhengige av ballast for stabilitet. Denne stabiliserende ballasten kan være så mye som 50 % av båtens vekt, men er generelt rundt 30 %. Det gjør monoskroget tregere og mindre manøvrerbart.

Flerskrog er avhengige av skrogene for deres stabilitet. Noen flerskrog er designet for å være så lette som mulig, samtidig som de opprettholder strukturell integritet.

Et flerskrog er optimalisert for lav vekt, ofte på bekostning av plass. Men uten ballast kan det resultere i ytelsesforbedringer når det gjelder akselerasjon, topphastighet og manøvrerbarhet. Uten kjøl kan flerskrog gå i grunt vann der monoskrog ikke kan.

En godt designet monoskrog kan komme seg etter en kantring, selv etter å ha snudd helt. Å rette opp et flerskrog som har snudd er veldig vanskelig uten hjelp av andre båter eller spesialutstyr. 

Kjøl

Alle fartøyer har en kjøl, det er ryggraden i skroget. Selv flerskrog har kjøl. På en seilbåt brukes ordet “kjøl” også for å referere til området som legges til skroget for å forbedre sideplanet. Sideplanet er det som motvirker lateral drift og tillater seiling mot vinden. 

De fleste monoskrog større enn en jolle krever innebygd ballast. Ballasten er ofte integrert i kjølen deres som store masser av bly eller støpejern. Dette sikrer ballasten og får den så lavt som mulig for å forbedre effektiviteten. 

De fleste moderne enskrogsbåter har finnekjøl, som er tunge og dype, men korte i forhold til skroglengden. Mer tradisjonelle yachter hadde en langkjøl som vanligvis er halvparten eller mer av lengden på båten. Et nyere trekk er en vinget kjøl, som er kort og grunt, men bærer mye vekt i to “vinger” som går sidelengs fra hoveddelen av kjølen. 

Mast

Masten er essensiell for seilbåten. Master er ofte høyere enn lengden på seilbåten. De fleste moderne master er laget av aluminium, tradisjonelle båter bruker tre. Masttype varierer basert på hvilken type seilplan de støtter.

Mastekragen er festet på masten og hindrer vann i å renne ned i kabinen når du har en mast som står på kjølen. Vaiere er koblet til på hver side av masten for å holde den oppreist. Bommen kobles til masten ved hjelp av et bomfeste. Fall er et tau som går i masten og brukes til å heise og senke seilet.

Hvordan seile en seilbåt?

Som mange andre idretter/hobbyer er det relativt enkelt å lære seg. Men å mestre seiling krever mange års erfaring.

Seiling krever aktiv deltakelse og kunnskap. Det betyr at du er nødt å kjenne til alle funksjonene til båten din, men også hver bevegelse den gjør når den glir gjennom vannet og samhandler med vinden. Sjekk ut hvordan her.

Hvor fort går en seilbåt?

Gjennomsnittshastigheten for racerseilbåter er 15 knop. Gjennomsnittshastigheten for vanlige seilbåter er 5-7 knop og kan oppnå en toppfart på 12 knop. Verdensrekorden er 65,45 knop og ble satt av australske Paul Larsen i sin Vesta Sailrocket 2 utenfor kysten av Namibia.

Hvilken seilbåt bør jeg velge?

Vi anbefaler å gjøre grundige undersøkelser før du tar den endelig avgjørelsen. Du kan lese hvorfor her.

Du kan se mer om vedlikehold av seilbåt her. Du kan også ta kontakt i dag for et uforpliktende tilbud!

En stor katamaran som flyter på et krystallklart hav.

Hva er en katamaran?

Katamaraner er stadig mer populære for seiling og kommersiell bruk, men hva skiller dem fra monoskrog og andre flerskrog? En katamaran er en båt med

Les mer »

Fantastiske steder å seile

Planlegger du en charterferie eller en reise med egen seilbåt? Fra øyene i Hellas til Australias Whitsunday Islands, det fargerike Karibien til dramatiske Patagonia, disse

Les mer »
Man med hvit t-skjorte, sorte bukser og en stor mørk allværsjakke ute på seiltur. Han bruker solbriller.

Solbriller for seiling

Å finne perfekte solbriller for seiling kan være vanskelig. Vi husker alle solbrillene som falt av eller gnisset og irriterte huden. Det er ikke alltid

Les mer »
Et stort hvitt trekantseil på en flott sommersdag, ute på havet.

Hva er et trekantseil?

Hva er fordelen med et trekantet seil? Tidlig fant man ut at trekantseil gjorde det enklere å seile med vinden inn fra siden. Dette bedret

Les mer »

Hva er en seilbåt?

En seilbåt eller yacht er en båt som har seil. Vinden blåser mot seilene, og skyver båten gjennom vannet. Ordet dekker mange typer båter, fra

Les mer »