Seilservice AS

Hvordan klargjøre båten for sesongen?

Innhold

To menn som gjør en inspeksjon av seilbåten.

Enten du er en komplett nybegynner eller en erfaren båtfører er denne artikkelen for deg.

Å klargjøre båten kan virke som en kjedelig eller overveldende hindring for noen, og en fin start på våren for andre.

Båter er et stort kjøp og det er viktig at du tar alle nødvendige skritt for å holde båten i best mulig stand, både eksternt og internt. Enten dette er gjennom enkle vedlikeholdstips som å holde det rent, til større restaureringsarbeid som å fikse sprekker eller interiør.

I denne artikkelen vil vi gå over de beste måtene du kan forberede båten for sesongen. Jo mer arbeid og innsats du legger ned, desto bedre og morsommere blir båtopplevelsen. 

Vurder tidsforpliktelsen før du kjøper

Å forberede båten for sesongen er relatert til å kjøpe en båt i utgangspunktet. Du kan enten kjøpe ny eller brukt. Bruktbåten blir billigere, men det kan være tilleggsarbeid som må gjøres før den blir sjødyktig. Den nye båten er dyrere, men den er klar til å sjøsettes som den er. Vurder tidsforpliktelsen. Det tar tid å klargjøre en båt, uansett hvor lenge du har hatt den.

Lag en liste

Erfarne båtfolk har lært over tid hva de skal fokusere på under klargjøring av båten. Som ny båteier eller nybegynner er det mye nytt å lære. Det kan virke overveldende, derfor anbefaler vi å lage en liste. Som nevnt tidligere, jo mer arbeid og krefter du legger i båten din, desto morsommere vil båtopplevelsen din bli. Over tid vil vedlikeholdsperioden gå raskere.

Noen av de viktigste tingene å inkludere på listen din er:

  • Sjekk alle avløp for blokkeringer
  • Vask båten og legg på et lag voks for å beskytte lakken
  • Rengjør og behandle treverk
  • Rengjør inventar som vinduer, luker og andre deler
  • Bytt ut viskerbladene dine hvis de er slitte
  • Se etter generelle skader som riper og bulker
  • Inspiser stige, ror og beslag
  • Sjekk vinsjer, er de trege må de renses og smøres
  • Inspiser tauverk, finner du slitasje på steder, kan det være lurt å sjekke hvorfor og skifte ut tauverk. 
  • Se over sjakler, splinter, strekkfisk, er de sikret og beskyttet. Smør strekkfiskene med riggolje. 
  • Vask og beskytt bom og masteprofil, da kan du også se etter sprekker eller deformasjon i profilene. En riggsjekk anbefales hvert år, enten gjøre det selv eller be Seilservice ta en sjekk. 
  • Inspiser slangene og klemmene
  • Sjekk lensepumpene dine, sørg for at både automatiske og manuelle funksjoner fungerer
  • Inspiser de elektriske systemene dine, se om batteriet fortsatt fungerer, om det må lades opp eller skiftes ut
  • Se på eventuelle større kontaktpunkter for korrosjon og slitasje
  • Inspiser alle synlige ledninger for å se om de er frynsete (sjekk også for skade fra dyr)
  • Sørg for at alle målerne fungerer
  • Kontroller og skift ut skadede sikringer
  • Hvis du har lys og andre rekreasjonsutstyr, sørg for at de fungerer og at batteriene er byttet ut
  • Inspiser antennene dine
  • Sjekk alt sikkerhetsutstyret ditt (mer om dette nedenfor)
  • Få motoren din undersøkt eller utført service av en sertifisert mekaniker.
  • Andre ting å sjekke inkluderer drivstoffiltre, kjølevæsker, reimer, girolje, vannsilen og lenseblåseren.
  • Hvis båten din bruker seil, sjekk den generelle tilstanden deres, sørg for at de er funksjonelle, og sørg for at alle tauene fungerer og ikke er frynsete. Seilservice anbefaler alltid å foreta en profesjonell sjekk slik at seilbåten har best mulig utgangspunkt.

Du trenger ikke å bekymre deg for hvert eneste punkt. Denne listen er ment å vise deg ting du kanskje ikke har tenkt over. Ta deg tid til å sjekke alle delene for å forsikre deg om at båten fungerer som den skal, problemer ute på sjøen er utrolig kjedelig og kan lett unngås gjennom regelmessig vedlikehold.

Lister

Vanligvis lager båteiere sine egne lister basert på deres båt. Du kan lage en liste som dekker alt av det elektriske, utvendig, motor, mv. Det kan være lurt å ha lister for den raskeste klargjøringen til den mest tidkrevende. Alle har en metode som fungerer best for dem, valget er ditt!

Sjekk listen din to ganger

Sørg for at alle mulige problemer er løst. For eksempel, hvis du glemmer å løse et rustproblem er det sannsynlig at rusten vil spre seg, over tid vil dette ta mer tid og koste deg mer penger.

Inspeksjon

Start fra innsiden. De innvendige delene er utrolig viktige, med tanke på båten sin funksjonalitet. Et sprukket skrog er viktig å fikse, men det er også en ødelagt motor. Et sprukket skrog er som regel enklere å fikse enn en motor.

Sjekk ut alle systemer

Når du klargjør båten, inspiser alle systemer du kan, og start med de viktigste! Om du trenger å bytte ut eller fikse GPS-en, solcellepanelet, radarantennen, autopiloten, osv. Vask dem også. Sørg for at båtens lanterner fungerer.

Inspiser utsiden av båten

Når innsiden er inspisert, sjekk utsiden av båten for skader eller områder som trenger reparasjon. Den beste forberedelsen er den som er forebyggende, f.eks. Å rustbeskytte metalldelene. Sørg for at alt er gjort før du starter sesongen.

Det viktigste å se etter er eventuelle store sprekker eller hull i skroget. Disse må repareres før du kan sette båten ut i vannet.

Vask og voks

Vasking og voksing på en stor båt er tidkrevende, men det er en av de enkleste måtene å få båten til å se ny ut. Enten du gjør det selv eller leier noen til å gjøre det. Metaller kan korrodere, tre kan deformere, glassfiber blir misfarget og kan bli ødelagt. Du kan beskytte skroget å rengjøre båten regelmessig. Anbefalingen er voksing av båten hver 6. måned. Det er mye lettere å legge merke til skadede områder når båten din er ren. Riper og andre skader vil være enklere å oppdage.

Sjekk sikkerhetsutstyret ditt

Båten din må ha riktig sikkerhetsutstyr til enhver tid. Hver båt må og burde ha ting som redningsvester, visuelle nødsignaler, brannslukningsapparater, signalhorn og alarm.

Start med å sjekke tilstanden til redningsvestene dine. Sørg for at de er funksjonelle og at du har nok. Sjekk at brannslukningsapparatet ditt ikke er utgått på dato og at det fortsatt fungerer. I begynnelsen av hver sesong bør du vende slokkeren opp ned og legge øret inntil apparatet. Hør etter lyden av pulver som sildrer nedover. Dette er en fin kontroll, som samtidig motvirker at pulveret forsteiner seg. Sjekk at pilen står på grønt og at plomberingen er uskadet.

Røykvarsler bør være obligatorisk om bord i båter med overnattingsmuligheter, gjerne støvsug røykvarslerne slik at støv og skitt ikke setter seg i dem.

Andre nyttige ting å ta med på båten inkluderer ekstra vann, en funksjonell radio, papirkart, livbøye, kompass, nødbluss og et førstehjelpsskrin.

Forbered transport

Om du ønsker å transportere båten selv kan du lese gjennom denne artikkelen. Profesjonell båttransport finnes lokalt i enhver by.

For båthengere bør du sjekke bremselysene, dekkene og den generelle tilstanden til tilhengeren.

Kvalifisert mening

Hvis du er ny i båtlivet, vet du kanskje ikke hva du skal se etter, et ekstra øye hjelper mye. Gjør klar båten din og få tilbakemeldinger. Be en medarbeider eller en venn ved marinaen om å se over båten din, ringe opp en båtmekaniker og gjøre litt research på lignende forberedelser andre båteiere har utført og lagt ut om på Internett. Lykke til!

Bildet viser en seilbåtklasse med navn yngling. Denne båten har hvite seil med flere blå logoer på. Tre personer seiler langs kysten på sommeren.

Yngling seilbåt

Yngling er en seilbåt designet av den norske båtkonstruktøren Jan Herman Linge. Seilbåten er en one-design racer og ble bygget i 1967. One-design er en

Les mer »